30/04/2014 «Meeting point» – Φωτεινή Δάρρα

ΦΩΤΕΙΝΗ ΔΑΡΡΑ
(σε… meeting με τη Μαρία Αβραμίδου)

Η Φωτεινή Δάρρα είπε από νωρίς όχι στις «ταμπέλες», αλλά ναι σε πολλές και διαφορετικές καλλιτεχνικές «προκλήσεις». Έχοντας συνεργαστεί με σπουδαίους δημιουργούς και ερμηνευτές, ήταν σαν τα βήματά της να την οδηγούσαν με μαθηματικό τρόπο στο νέο σκαλοπάτι της καριέρας της: Ο Μίκης Θεοδωράκης την επέλεξε προκειμένου να ερμηνεύσει ξανά τα έργα του «Ο Επιβάτης» και «Ραντάρ», με νέες ενορχηστρώσεις τις οποίες επιμελήθηκε ο ίδιος. Η ερμηνεύτρια βούτηξε με θάρρος στα βαθιά νερά της μουσικής του και θα παρουσιάσει για πρώτη φορά ζωντανά τα δύο αυτά έργα στον «Σταυρό του Νότου» στις 20 Μαΐου. Με αφορμή τη συγκεκριμένη συνεργασία σε δύο εξαιρετικά επίκαιρους κύκλους τραγουδιών, συνομίλησε γραπτώς με το MusicCorner, μιλώντας επίσης για τις ανησυχίες και τα όνειρά της…

MusicCorner: Μιλήστε μας για τη συνεργασία σας με τον κύριο Μίκη Θεοδωράκη, με αφορμή την επανακυκλοφορία του «Επιβάτη» και την επερχόμενη κυκλοφορία του «Ραντάρ». Πώς προέκυψε η συνεργασία αυτή και ποια τα συναισθήματά σας; Υπάρχει κάτι που να σας εξέπληξε στη «συνδιάλεξη» με τον σπουδαίο μας συνθέτη;
Φωτεινή Δάρρα: Η συνεργασία μας ξεκίνησε τον περασμένο Νοέμβρη όταν -γνωρίζοντας τη μέχρι τώρα πορεία μου, όπως μου είπε- μου πρότεινε να τραγουδήσω τραγούδια του. Ενθουσιάστηκα και συγκινήθηκα, μιας και είναι για μένα μεγάλη τιμή και ευτυχία να ερμηνεύω τραγούδια ενός από τους μεγαλύτερους συνθέτες που γέννησε αυτός ο τόπος και μάλιστα με τη διδασκαλία και συνολική καθοδήγησή του. Στις 17 Νοέμβρη, στη δεύτερή μας συνάντηση και αφού με άφησε να περιπλανηθώ στο αστείρευτο έργο του αναζητώντας τραγούδια του που ήθελε εγώ να του προτείνω για να τραγουδήσω (!), μου μίλησε για μια πιο συγκεκριμένη ιδέα: Μου πρότεινε να τραγουδήσω τον «Επιβάτη» και το «Ραντάρ» του 2014 με καινούργια ενορχηστρωτική προσέγγιση από τον ίδιο. Ήξερα πόσο σημαντικοί ήταν οι συγκεκριμένοι κύκλοι τραγουδιών και κατάλαβα αμέσως πως και για εκείνον αυτή η επιλογή δεν ήταν τυχαία. Πρόκειται για δύο κύκλους τραγουδιών σε στίχους του Κώστα Τριπολίτη που μιλούν για το σήμερα σαν να γράφτηκαν τώρα, παρόλο που γράφτηκαν εν έτει 1981.
Ο Μίκης Θεοδωράκης στάθηκε δίπλα μου από την αρχή των προβών μέχρι την ηχογράφηση, διδάσκοντας το ύφος και το ήθος των τραγουδιών με απόλυτη σαφήνεια. Με έκανε να ξεπεράσω τα όριά μου σε κάθε πρόβα αλλά και μετά, στο στούντιο. Αυτό που με εξέπληξε για μια ακόμα φορά είναι ότι οι σπουδαίοι άνθρωποι έχουν ευγένεια ψυχής.

 

MusicCorner: Σας απασχολεί τυχόν σύγκριση με τους πρώτους ερμηνευτές των έργων αυτών, τη Μαρία Φαραντούρη και τον Γιώργο Νταλάρα, αντίστοιχα; Η κριτική είναι κάτι που γενικά σας προβληματίζει;
Φωτεινή Δάρρα: Η σύγκριση με μεγάλες αξίες που έγιναν κλασικές είναι τιμητική. Ο Μίκης Θεοδωράκης με επέλεξε να τραγουδήσω τον «Επιβάτη» και το «Ραντάρ» του 2014. Το 1981 είχε επιλέξει να κυκλοφορήσει σε δύο ταυτόχρονες εκτελέσεις τον «Επιβάτη». Λίγο αργότερα κυκλοφόρησε με άλλον ερμηνευτή το «Ραντάρ», παρόλο που οι δύο κύκλοι τραγουδιών ανήκουν στην ίδια ενότητα. Τριάντα τρία χρόνια μετά, ο συνθέτης επαναπροσδιορίζει με άλλη ενορχηστρωτική αλλά και ερμηνευτική ματιά, ένα πρωτογενές υλικό (μουσική και στίχο) που είναι επίκαιρα ξανά σήμερα. Χαίρομαι που επέλεξε να το κάνει μαζί μου. Με ενδιαφέρει, πρώτα απ’ όλα, η κρίση του συνθέτη-δημιουργού, ο οποίος είναι και αυτός που με δίδαξε το έργο του, άρα και ο πιο κατάλληλος για να κρίνει αν ο στόχος επιτυγχάνεται και, εν συνεχεία, η γνώμη του αγνού ευρέως κοινού μέσα στο μακρύ χρονικό διάστημα.

MusicCorner: Η ποίηση του Κώστα Τριπολίτη και στα δύο αυτά έργα αποδεικνύεται εξαιρετικά επίκαιρη. Όπως σημειώνει ο Μίκης Θεοδωράκης, οι στίχοι «Αποκαλύπτουν δραματικά την τραγωδία του ελληνικού λαού στην πλέον σκληρή της μορφή: Όταν δηλαδή δόλιες δυνάμεις προσπαθούν να τον μεταβάλουν σε Επιβάτη μέσα στην ίδια του τη χώρα». Πώς βιώνετε προσωπικά την Κρίση -οικονομική και αξιών- την οποία διανύουμε;
Φωτεινή Δάρρα: Ο κόσμος είναι μπερδεμένος. Προσπαθεί να ξεχωρίσει την «ήρα από το στάρι» καθημερινά και σε όλα τα επίπεδα. Η οικονομική κρίση φοβάμαι πως, αντί να γίνει αιτία και αφορμή για να θυμηθούν όλοι τις αξίες που έκαναν τον πολιτισμό μας να ξεχωρίσει μέσα στους αιώνες, δημιούργησε ακόμα μεγαλύτερη κρίση αξιών. Οι άνθρωποι του συστήματος αναδιπλώθηκαν, απλά δημιούργησαν ξανά αλλού τα στρατόπεδά τους και τώρα, φορώντας την ενδυμασία της κρίσης, στρέφουν πάλι τον κόσμο προς τα εκεί που συμφέρει –προς το ίδιο εκείνο παλαιό σύστημα που οι εκείνοι δημιούργησαν. Ανησυχώ πολύ για το μέλλον ενός λαού που συστηματικά τον αποκόπτουν από τη σχέση με την ιστορία και την τέχνη του.

MusicCorner: Κατά τη γνώμη σας, η Τέχνη μπορεί να αποτελέσει κάποιου είδους διέξοδο σε σημαντικά κοινωνικά προβλήματα ή ο ρόλος της είναι κυρίως παρηγορητικός;
Φωτεινή Δάρρα: Ο ρόλος της είναι πολλαπλός. Οφείλει να αφυπνίζει, να ωθεί τον κόσμο να ανακαλύψει την αλήθεια, να φωτίσει τα σκοτάδια. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι να αποτελεί την μόνη και σίγουρη παρηγοριά σε περιόδους κρίσης.

MusicCorner: Πρότυπό σας είναι η Βίκυ Μοσχολιού. Ποια είναι η σημαντικότερη συμβουλή που σας έχει δώσει; Τί κρατάτε από αυτήν;
Φωτεινή Δάρρα: Η Βίκυ Μοσχολιού είναι μια από τις εμβληματικές μορφές του ελληνικού λαϊκού τραγουδιού με την οποία είχα την τύχη να έρθω σε επαφή τα τελευταία χρόνια της ζωής της. Είχα όμως την τύχη να γνωρίσω -και πολλές φορές να συνεργαστώ- και άλλους σπουδαίους ανθρώπους που αποτελούν τα πρότυπά μου στη ζωή και την Τέχνη. Τον Νίκο Μαμαγκάκη, τη Μαρία Δημητριάδη, τον Δημήτρη Μητροπάνο, τον Μιχάλη Κακογιάννη, τον Rolando Villazon, τον χιλιανό αγωνιστή της δημοκρατίας Angel Parra. Όλοι τους είχαν ευγένεια ψυχής, αγάπη για το κοινό και απόλυτη συναίσθηση της αποστολής τους.

 

MusicCorner: Έχετε σπουδάσει υποκριτική και έχετε «δοκιμαστεί» σε πολλές και ποικίλες καλλιτεχνικές συνεργασίες, τραγουδώντας έργα σπουδαίων συνθετών, με μεγάλες ορχήστρες, ακόμη και ερμηνεύοντας το τραγούδι “Song of Life” στη Eurovision της Αθήνας, το 2006. Είναι ο πειραματισμός κινητήριος δύναμη για έναν καλλιτέχνη και κατά πόσο μια «ταμπέλα» είναι ικανή να τον εγκλωβίσει;
Φωτεινή Δάρρα: Είπα «Όχι» στις «ταμπέλες» πολύ νωρίς. Ξέρετε, στην Ελλάδα όλοι προσπαθούν στον χώρο μας να ανακαλύψουν τον καινούργιο «κάποιον»: ο νέος «Μπιθικώτσης», ο νέος «Χατζιδάκις», ο νέος «Πάριος»… Για τους νέους καλλιτέχνες αυτό είναι πολύ βολικό, εφόσον μιμούμενοι κάποιον που προϋπήρχε «στήνουν» εύκολα και γρήγορα πάνω στην ανάμνηση το σουξέ τους. Αυτό το αποφασίζει κάποιος από την αρχή. Συνειδητά πήρα την αντίθετη απόφαση. Μέσα στα χρόνια είχα την τύχη και την τιμή να συνεργαστώ με σπουδαίους δημιουργούς. Το 2004 τραγούδησα στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών αγώνων το “Three minutes to countdown”. Το 2000 στα εγκαίνια της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας. Στον ΟΗΕ, στο Lincoln Center στη Νέα Υόρκη, στην Unesco στο Παρίσι, στο Εθνικό θέατρο της Γαλλίας κλπ. Η συμμετοχή σε μεγάλους θεσμούς είναι τιμητική και η μόνη «ταμπέλα» που μπορεί να σου προσδώσει είναι αυτή της σοβαρότητας με την οποία αντιμετωπίζεις την τέχνη σου και το κοινό. Σέβομαι τον κόσμο και αντιμετωπίζω κάθε συναυλία, μικρή ή μεγάλη, σαν ένα μεγάλο θεσμό.

MusicCorner: Υπήρξε στιγμή, έπειτα από μια επαγγελματική στιγμή την οποία να θεωρείτε κορυφαία, που να αναρωτηθήκατε, «Μετά απ’ αυτό, τί κάνω;»
Φωτεινή Δάρρα: Έχω μάθει να αφοσιώνομαι στο κάθε τι. Δεν σκέφτομαι ποτέ τί θα κάνω μετά.

MusicCorner: Μιλήστε μας για τα μελλοντικά επαγγελματικά σας σχέδια.
Φωτεινή Δάρρα: Συναυλίες με τη λαϊκή Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης» αλλά και πιάνο-φωνή. Στις 20 Μαΐου θα παρουσιάσουμε για πρώτη φορά με την ορχήστρα τον «Επιβάτη», το «Ραντάρ» και τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη στον «Σταυρό του Νότου».

MusicCorner: Συμπληρώστε τη φράση: «Η Μουσική για μένα είναι…»
Φωτεινή Δάρρα: Παντοτινή αξία.

MusicCorner: Μοιραστείτε μαζί μας κάτι που ονειρεύεστε…
Φωτεινή Δάρρα: Έναν κόσμο καλύτερο.

 

Πηγή: http://www.musiccorner.grdaisy_medium