24/04/2014 Φωτεινή Δάρρα – « Οι λαοί επαναλαμβάνουν την ιστορία τους, θα αρχίσει ξανά ο καινούργιος κύκλος»

(ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ) Ο Θεοδωράκης την χαρακτηρίζει ως την ιδεώδη ερμηνεύτρια για να ανιχνεύσει με το «Ραντάρ» του τα χνάρια του σύγχρονου «Επιβάτη».

Ο αειθαλής δημιουργός στα 88 του χρόνια επαναπροσδιορίζει τους ιστορικούς αυτούς κύκλους τραγουδιών του σε στίχους του ευθύβολου Κώστα Τριπολίτη.

Μπορεί να έχουν περάσει τρεις και πλέον δεκαετίες μετά την αρχική κυκλοφορία τους αλλά το στοιχείο που ξαφνιάζει είναι η τραγική επικαιρότητα-διορατικότητα των τραγουδιών, δείγμα της παντοτινής τέχνης του Μίκη Θεοδωράκη αλλά κυρίως της αλήθειας, οξυδέρκειας και αφοπλιστικά «κοινωνικής», ρεαλιστικής γραφής του Τριπολίτη. Νέες ενορχηστρώσεις και νέα ερμηνεία από τη Φωτεινή Δάρρα σε έναν δύσκολο και ομολογουμένως απαιτητικό ρόλο όταν έχουν προηγηθεί οι ιέρειες του Μίκη, η Μαρία Φαραντούρη και η Μαργαρίτα Ζορμπαλά, καθώς και ο Γιώργος Νταλάρας στα «καλύτερά» του.

Τα τραγούδια «οφείλουν» να ταξιδεύουν με νέα «εισιτήρια» και «ίχνη» στα χρόνια ανεξάρτητα από τις μοιραίες «συγκρίσεις» με το χτες τους. Αρκεί βέβαια το ταξίδι τους να προκύπτει από ουσιαστικές ανάγκες και κίνητρα. Τα πρώτα σημάδια δείχνουν πως εδώ, αυτές οι προϋποθέσεις υπάρχουν.

Πως γεννήθηκε η ιδέα της επαναπροσέγγισης των δύο αυτών ιστορικών κύκλων τραγουδιών;

Είναι επιλογή του ίδιου του Μίκη Θεοδωράκη να μου εμπιστευτεί αυτούς τους δύο κύκλους τραγουδιών τριάντα τρία χρόνια μετά τις πρώτες τους εκτελέσεις. Ο συνθέτης εξηγεί στο σημείωμα του δίσκου τον λόγο που σήμερα ηχογραφούμε ξανά τις δύο αυτές δουλειές μαζί και νομίζω ότι απαντά ως ο πλέον αρμόδιος. Εγώ υπάκουσα στο κάλεσμα ενός μεγάλου συνθέτη για να υπηρετήσουμε μαζί το όραμά του σε σχέση με τις συγκεκριμένες δουλειές αλλά και το συνολικό καλλιτεχνικό μας όραμα.

Γνώριζες ήδη τις πρώτες εκτελέσεις, το «βάθος» και τα «σκληρά» μηνύματά τους;

Γνώριζα τους δίσκους. Τους ακούσαμε όμως μαζί ξανά με το συνθέτη μέσα σε ένα απόγευμα, όταν μου ζήτησε να τους τραγουδήσω. Συναισθάνθηκα αμέσως τη σημασία του εγχειρήματος και δέχτηκα να προσπαθήσουμε μαζί να ξαναφέρουμε στο φως, μέσα από τον ποιητικό λόγο του Τριπολίτη, αξίες και νοήματα που έχει ανάγκη ο ελληνικός λαός να ακούσει ξανά στις μέρες μας. Όσο "σκληρά" κι αν είναι.

Πρέπει να ταξιδεύουν με νέες ηχογραφήσεις τα τραγούδια στο χρόνο;

Αυτή είναι η παράδοση του ελληνικού τραγουδιού μέσα στους αιώνες. Τα παραδοσιακά τραγούδια που φτάνουν μέχρι τις μέρες μας, ταξίδεψαν μέσα στο χρόνο από στόμα σε στόμα, άλλαξαν από "ερμηνεία" σε "ερμηνεία" αλλά επιτελούν έναν πολύ σημαντικό στόχο: Συνεχίζουν τον πολιτισμό μας και τον μεταφέρουν στις επόμενες γενιές.

Ποιές είναι οι απαραίτητες προϋποθέσεις όχι μόνο για να μην «προδοθεί» η αλήθεια και ο «αρχικός» χαρακτήρας τους, αλλά και ενδεχομένως να «φωτιστούν» με σύγχρονη οπτική, κρυμμένες στιγμές τους;

Όταν ο συνθέτης μπορεί με τη φυσική του παρουσία να επιλέγει ο ίδιος τον ερμηνευτή του, ο ίδιος είναι και αυτός που διδάσκει τον σωστό τρόπο. Στην περίπτωση του Μίκη Θεοδωράκη μιλάμε για έναν από τους μεγαλύτερους συνθέτες που γέννησε αυτός ο τόπος, που γνωρίζει πολύ καλά με ποιόν τρόπο θα διδάξει το έργο του. Η διαδικασία των προβών μαζί του, αλλά και της ηχογράφησης, με αυτόν να διευθύνει, μου δίδαξε πολλά για το ύφος του έργου του συνολικά αλλά και για την τέχνη του τραγουδιού.

Δεν σε φόβισε το γεγονός πως τα έργα αυτά έχουν σφραγιστεί από φωνές με «βαριά» σκιά και μύθο;

Ο Μίκης Θεοδωράκης με επέλεξε να τραγουδήσω τον "Επιβάτη" και το "Ραντάρ" του 2014. Το 1981 είχε επιλέξει να κυκλοφορήσει σε δύο ταυτόχρονες εκτελέσεις τον "Επιβάτη". Λίγο αργότερα κυκλοφόρησε με άλλον ερμηνευτή το "Ραντάρ", παρόλο που οι δύο κύκλοι τραγουδιών ανήκουν στην ίδια ενότητα. Τριάντα τρία χρόνια μετά ο συνθέτης επαναπροσδιορίζει με άλλη ενορχηστρωτική αλλά και ερμηνευτική ματιά, ένα πρωτογενές υλικό (μουσική και στίχο) που είναι επίκαιρα ξανά σήμερα. Χαίρομαι που επέλεξε να το κάνει μαζί μου.

Ποια ήταν τα συναισθήματα και οι σκέψεις σου κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων;

Καλλιτεχνική πληρότητα, ευτυχία και κούραση μαζί από την ένταση των προβών και των ηχογραφήσεων. Είχα όμως και συνεχίζω να έχω δύναμη μιας και ακόμα ηχογραφούμε το "Ραντάρ".

Ο Μίκης Θεοδωράκης σε χαρακτήρισε ως «ιδανική νέα ερμηνεύτρια» των έργων του. Ο στόχος του και στόχος σας «βγαίνει νικητής» στο τελικό αποτέλεσμα;

Τι θα λέγατε αν σας απαντούσα "όχι" ή "ναι"; Πώς μπορεί κανείς να γνωρίζει ο ίδιος κάτι που μόνον το αγνό κοινό μπορεί να ορίσει μέσα στο μακρύ χρονικό διάστημα; Νομίζω πως η ερώτησή σας θα χρειαστεί να περιμένει για να απαντηθεί τόσα χρόνια, όσα χρειάζονται για να πάρουν αυτές οι ηχογραφήσεις την απαιτούμενη χρονική απόσταση από τη δημιουργία τους. Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι με τιμά η δήλωσή του.

Και «Επιβάτης» και το «Ραντάρ» είναι τραγικά επίκαιρα έργα. Ποια είναι η λοιπόν η ιδιαιτερότητα και τα «χαρίσματα» της γραφής του Τριπολίτη αλλά και του Θεοδωράκη;

Ο στίχος του Τριπολίτη είναι υπερρεαλιστικός σε αυτούς τους δύο κύκλους. Τους έγραψε τα πρώτα χρόνια της πορείας του και έχουν τη δύναμη και τη φρεσκάδα της νεότητας. Ο Θεοδωράκης, ήδη μύθος την εποχή εκείνη, μελοποιεί κρατώντας το προσωπικό του ύφος αλλά και εκφράζοντας με μοναδικό τρόπο το στίχο που αποτυπώνει ανησυχίες για την τότε νέα τάξη πραγμάτων. Σήμερα ο Τριπολίτης γίνεται δραματικά επίκαιρος και κατά συνέπεια προφητικός.

Θεωρείς ότι κάτι «αλλάζει» στη ρότα σου στο τραγούδι, μετά από αυτές τις ηχογραφήσεις;

Δεν αλλάζει τίποτα. Απλώς επικυρώνονται οι επιλογές που έκανα μέσα στην τέχνη μου όλα αυτά τα χρόνια.

Θα παρουσιαστούν τα έργα αυτά σε ζωντανές παραστάσεις;

Ξεκινάμε με την πρώτη παρουσίαση στο "Σταυρό του Νότου" στις 21 Μαΐου μαζί με τη Λαϊκή Ορχήστρα "Μίκης Θεοδωράκης".

Πιστεύεις πως θα βρουν «ανταπόκριση» από το ραδιόφωνο –όπως τουλάχιστον έχει διαμορφωθεί το γενικότερο τοπίο του;

Πολύ μικρή. Δε νομίζω ότι εξυπηρετούν τη σημερινή "ραδιοφωνική πραγματικότητα". Όμως τέτοιου είδους δίσκοι δεν δημιουργούνται για να γίνουν ραδιοφωνικά "σουξέ" του σήμερα.

Εκφράζουν ηθικές αξίες που ταξιδεύουν στο χρόνο. Το «μετά» το δικό σου ποιο θα ήθελες να είναι;

Δεν σκέφτομαι ποτέ το μετά. Είμαι ακόμα στη διαδικασία των προβών και των ηχογραφήσεων για το "Ραντάρ" άρα σε δημιουργική περίοδο.

Το «μετά» του τόπου και των ανθρώπων του;

Οι λαοί επαναλαμβάνουν την ιστορία τους. Φαντάζομαι θα αρχίσει ξανά ο καινούργιος κύκλος.

Πηγή: www.ogdoo.gr

daisy_medium